Blog Anda Pasti Tersenarai Ke dalam Blog List Tok Gajah

sentinel103

sentinel103

sentinel103

sentinel103

Sabtu, Mac 31, 2012

Adil kah SPR Malaysia kita ni ??????

Tok peratikan setiap kali tibe PRU atau PRK mule le pemimpin dan pencacai PR buat bising mem buruk2 kan SPRM. Ber bagai2 tuduhan buruk mereka lemparkan dengan membabi bute.  Kat bawah ni Tok nak pamirkan sedikit tentang SPRM kita ni:-

Sejarah

Suruhanjaya Pilihan Raya telah dibentuk pada 4 September 1957, yang mana dalam Perkara 114 - Perlembagaan Malaysia memberikan kuasa kepada SPR untuk mengadakan pilihan raya umum ke atas Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri serta mengadakan pilihan raya kecil jika berlaku kekosongan.
Pada awal penubuhan, SPR terdiri daripada seorang pengerusi dan dua orang ahli. Pengerusi SPR pertama ialah Datuk Dr Mustafa Albakri Hassan bersama dengan dua ahli yang lain iaitu Tuan Lee Ewe Boon dan Tuan Jitt Singh.
Bagi melaksanakan fungsinya, Suruhanjaya Pilihan Raya menubuhkan sebuah jabatan Sekretariat yang diketuai oleh seorang Setiausaha yang juga bertindak sebagai Ketua Pegawai Pentadbir Suruhanjaya Pilihan Raya. Setiausaha pertama yang dilantik ialah H. Cassidy.
Selepas penubuhan Malaysia pada 1963 dan kemasukan Sabah dan Sarawak untuk membentuk Malaysia, bilangan ahli SPR yang dilantik untuk mewakili Sabah dan Sarawak secara bergilir-gilir. Datuk Abang Marzuki Nor dari Sarawak menjadi ahli pertama yang diterima mewakili kedua-dua negeri tersebut.
Satu pindaan ke atas Perkara 114 dalam Perlembagaan telah dibuat pada 1981 untuk membolehkan perlantikan seorang timbalan presiden.
Hari ini, SPR mempunyai pengerusi, timbalan pengerusi dan lima ahli, kesemua dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong selepas dipersetujui Majlis Raja-Raja

Tok buat ni cume untuk kita same2 renungkan dan hayati tentang sejarah SPR ni. Sebelum ni, Tok pun tak berapa faham sangat tentang SPR ni, bila dah bace baru lah Tok faham tentang urusan SPR ni.  Tok rase sangat kesal tentang sikap pemimpin2 dan pencacai2 PR terutame nye PAS yang langsung tidak menghormati SPR.

SPRM ni bukan nye lantikan dari orang yang semberangan ianye juge bukan di lantik oleh kerajaan BN/UMNO, tetapi ianye di lantik oleh DYMM Yang di-Pertuan Agong dan di persetujui pule oleh Majlis Raja-Raja. Jika nak tuduh orang yang selalu mengutuk SPRM ni sebagai penderhaka pun boleh.

PAS memang kurang ajar, mereka menyalahkan SPRM apabila calun2 nye kalah, tapi bila calun2 nye menang, tidak pule dia menyalahkan SPRM. Perangai ape agak nye mereka ni? Tak senonoh langsung.

Memukul ular yang nazak..........~~~~~

Kali ni Tok nak cerita sikit tentang ulo - ular. Hari ni PAS boleh lah di ibaratkan ulo yang sedang nazak, ape sebab dia nazak tak payah le kita nak ambik tau. Yang kita tau PAS tu memang dah nazak. Se beno nye PAS ni dah memang nazak sebelum PRU 12 yang lalu.

PAS ni tibe2 nampak sego sikit selepas keputusan PRU 12 di umumkan. PAS ni sego kerane di sebab terkena siraman ayo kencen DAP dan PKR. Malang nye hari ini dah ada beberapa pemimpin2 PAS dan PKR yang dah tak tertahan ngan bau hapak hameh ayo kencen DAP tu.

Pemimpin PKR yang lebih ramai cabut lari tinggalkan PR jika di bandingkan bendan PAS. Jika tidak ada sekatan 'baiah' dari PAS, dah tentu lebih ramai pemimpin2 nye yang cabut lari keluar PR. Kalau yang di sekat tu pun dah keluwo, make pengikut2 nye yang takde sekatan tu memang lagi ramai dah ikut keluwo juge. Sebeno nye PR ni dah tumpo(mati).

Sekarang kita anggap PAS ni ibarat ulo yang dah nazak, kalau nak kasi mati pun tak perlu dengan kayu atau buluh bambu, cuit sikit dengan hujung jari ibu kaki pun dia dah gerenti tumpo punye.

Se beno2 nye dah semakin ramai penyokong2 PAS ni hilang kepercayaan terhadap pemimpin2 nye. Penyokong2 PAS ni lebih bijak dari pemimpin2 nye, mereka sedar bahawa perpaduan umah itu lebih penting dari berpolitik. Itu sebab ramai ahli2 nye tinggal kan perjuangan PAS semase Tuan Guru Hj Nik Aziz menolak cadangan penubuhan 'Kerajaan Perpaduan'.

Penyokong2 PAS sudah terbahagi kepada 3 kategori, 1 tidak bersetuju PAS bersengkokol dengan DAP, 2 benci kan PAS kerana pemimpin nye menolak 'Kerajaan Perpaduan', 3 tinggal kan PAS kerana tidak lagi memperjuangkan negara Islam. Yang 3 katogeri ni boleh di anggap sebagai ahli2 atau penyokong2 PAS yang sudah berpaling tadah.

Harapan Pakatan Rakyat terlalu tinggi melangit.....


Tok peratikan perangai kurang bijak tentang bloggers yang pro PR, mereka tu asyik cari salah pemimpin2 BN terutama nye pemimpin UMNO. Terlalu seronok menghentam pemimpin2 UMNO, mereka tidak sedar seluar dan kain mereka dah terlondeh.

Tok bagi satu contoh saje tentang keburukan dan kelemahan PR terutame nye PAS. Sebenar nye dalam PAS tidak ada langsung pemimpin2 nya yang berkaliber dan berwibawa langsung. Kita lihat saje tentang apa yang sedang terjadi di negeri Kedah.

Di sebabkan PAS tiada pemimpin yang benar2 layak memimpin negeri tu, maka terpaksa pule di ujudkan sistem 'Pemandu". Ape ke bende nye memerintah negeri pun kena 'pemandu', itu baru memerintah negeri, kalau perintah negara macammane pule jadi nye?

Hari ni keadaan di Kedah sememang nye sangat teruk di bawah perintah PAS. Segala aktiviti semuanye dah terhenti, ini di sebabkan berlaku kekecuhan yang berlarutan hingga ke hari ini. Sebenar nye pemimpin2 PAS di Kedah sedang bercakaran se sama sendiri dari mule mereka dapat menawan Kedah.

Keruntuhan kerajaan PAS Kedah pasti akan berlaku pada PRU 13 akan datang. Rakyat Kedah sudah bosan dengan perangai buruk pemimpin2 PAS yang mabuk kuasa serta lupe diri. Hari ini PAS sudah hilang pedoman nye, mereka sanggup tinggalkan perjuangan asalnye dan bersengkokol pule dengan DAP.

Tok tau semua orang Islam di Kedah tu sebenarnye tidak suke DAP. Mereka tahu sikap buruk 'talam dua muke' DAP. Depan orang melayu ber pura2 menyokong melayu/Islam, di hadapan cina pule memperjuang kan pule hak2 dan kekuasaan memerintah bagi kaum cina.

Tok agak, pemimpin2 PAS ni kurang bijak atau pun saje buat2 bodoh, mereka tahu dengan jelas dan nyata bahawa DAP tu anti Islam. Ini terbukti apabila Karpal Singh berterus terang menyatakan supaya PAS melangkah mayat nye dulu kalau mahu jadikan Malaysia sebuah negara Islam.

Khamis, Mac 29, 2012

Ramai nye cina kafir DAP sokong Parti Islam Malaysia


Tok peratikan bahawa kebelakangan ni nampak nye PAS semakin mendapat sokongan dari cina2 kafir DAP. Memang agak pelik juge bila si kafir ni menyokong Parti Islam(PAS), sedangkan tidak ramai pule orang melayu yang beragama islam menyokong PAS.

Pade pandangan Tok, ada dua sebab utame mengapa si kafir DAP ni menyokong PAS. Pertama mungkin mereka ni berminat dengan Islam, tapi dah hampir satu penggal tempoh PRU tidak ade nampak ade seorang pun pemimpin2 DAP yang sudi memeluk agama Islam.

Jadi Tok pasti menyatakan yang si cina kafir DAP ni sokong PAS bukan kerana perjuangan Islam. Kalau le betul2 mereke tu perjuangkan Islam dah tentu Lim Guan Eng dan bape nye berserta dengan Karpal Singh bertemu Tuan Guru Nik Aziz atau Tuan Hj Hadi untuk lafaz dua kalimah.

Mungkin pada pendapat Tok yang kedua ni ada sedikit benar nye, tujuan nye tidak lain tidak bukan untuk pecah belah kan perpaduan orang melayu/Islam sahaja. Ini dalil nye yang agak lemah dari fikiran Tok, ianye lebih kurang begini ayat2 nye :-

Bila kaum PAS dengan tiba2 mendapat sokongan dan pertolongan dari kaum kafir DAP, make bertambah besar lah kepale pemimpin2 kaum PAS. Kaum PAS ini menjadi semakin angkuh, sombong dan bongkak. Api permusuhan nye dengan UMNO menjadi bertamah marak.

Siapa kaum PAS dan siapa pula kaum UMNO ni? Kan ke ke dua2 nya terdiri dari kaum melayu/Islam yang same. Mengapa pule kita harus ber pecah belah dan bersengkete? Nampak se sangat kaum melayu/Islam dari puak2 PAS ni tidak berakal fikiran yang waras.

Tok tidak pernah same sekali ngatakan UMNO tu baik se sangat. Akan tetapi jika di bandingkan dengan PAS, UMNO tu ada lebih baik sedikit dari PAS. Se tidak2 kita sudah same2 menikmati ke amanan, kemakmuran dan kesejateraan hidup di bawah nanungan UMNO.

Itu cume pendapat Tok aje, haraf pencacai2 PAS jangan le marah Tok.  Ape yang Tok selalu nyatakan dalam blog 'Tok Gajah' ni adalah berdasar kan pengalaman Tok yang di lahirkan di zaman sebelum kemerdekaan negara.


Khamis, Mac 22, 2012

PAS akan melePAS.........................

Tok selalu peratikan PAS ni dah jadi semakin bercelaru dan tak tentu arah tuju nye. Nampak nye semakin mendapat sedikit kuasa ianye jadi semakin lupe diri. Kunun nye nak memerintah negara, baru perintah Kedah pun jadi lintang pukang di buat. Bercakaran macam kucing dengan anjing. Langsung tak tau malu. Name aje Parti Islam. Kelakuan langsung macam seperti tidak Islam.

Mereka ni nampak sangat tidak bijak, PRU akan di adakan pada bila2 mase saje, sedangkan mereka masih leke berkelahi se sama sendiri - rebut kuasa. Mereke ni ingat bahawa semua rakyat di Kedah tu suke sangat dengan PAS. Tok memang tunggu mase nya mereka bergaduh se same sendiri supaye rakyat di Kedah tu sedar bahawa mereka sudah tersilap pilih pada PRU 12 yang lepas.

Pade perhatian Tok pemimpin2 PAS ni se memang berhati batu, sekarang dah nampak mereke tu dah gile kuasa, bila dah gile kuasa akhir nye gile harta kekayaan pule. Perjuangan Islam? Lupekan aje, PAS ni sebenar nye dah lame melupekan perjuangan islam nye.  Itu sebab mereke tu sanggup bersengkokol dengan DAP dan PKR.

Sekarang mari kite sama2 fikirkan dan renungkan sejenak, siapa yang se benar2 nye perjuangkan Islam? PAS atau UMNO? - Bagi Tok jawapan nye pasti lah UMNO! Kerana selame ni semenjak selepas merdeka UMNO lah yang mempertahan kan dan mengembangkan Islam. Islam bertambah kukuh dan maju di Malaysia ini bukan nye hasil usehe PAS tapi semua nye usehe dari UMNO.

Tok nak cakap bahawa PAS tentu dan pasti tumpo  pada PRU13 ni tak boleh le, nanti takbur pule name nye. Walau bagai mane pun berdasarkan perbuatan2 buruk dan jahil yang sedang berlaku dalam PAS dan di tambah pule dengan kesedara rakyat negeri Kedah make tidak mustahil lah kalau2 PAS akan melepassssss !!!!!!


Rabu, Mac 21, 2012

Bloggers PR yang tak tentu arah.


Kekadang Tok tegelak juge tengok kan gelagat bloggers yang pro PR ni. Ape idak nye, deme tu dah bengong dan tak tentu arah asyik melalak dan merapu yang bukan2. Yang paling melucukan ade pule yang dah buat ramalan bahawa kerajaan BN tumbang pada PRU13 nanti.

Tok kate, yang buat ramalan tu memang bongok. Dia ingat senang ke nak tumbangkan kerajaan BN ni. Hari ini rakyat dah bijak, dah faham mane yang baik dan mane yang buruk - yang baik tu mesti lah kerajaan BN dan yang sangat buruk tu dah pasti PR.

Semua rakyat dah sememang nye tahu bahawa kerajaan BN sudah banyak berjasa kepada agama, bangsa dan negare. PR ape ade dia pernah buat? Buat kacaw sane sini ade le. PR ni ujud nye memang mehusahkan rakyat, berdemo sane berdemo sini, tak habis2 dengen demo nye.

Sampai si ustaz yang kurang sopan lempar sliper kat tuan hakim tu pun PR nak ber demo juge. Berdemo buat orang yang buat kesalahan - nanti anak2 dan cucu2 mereka pun juge akan berperangai macam ustaz tu. Walau bagai mane kita marah pun, kita harus bersabar, patuhi undang2. Kita akan jadi same macam hewan jika tidak tahu bersabar dan mematuhi undang2.

Di sini Tok nasihat kan anak2 dan cucu2 Tok supaya tidak mengikuti perangai buruk PR tu. Ber demo sudah menjadi budaya PR. Ber demo tidak mendatang kan ape2 faedah sebalik nye ia nye menyusahkan orang ramai terutama peniaga2. Paling malang jika yang berdemo tu kena tangkap keba belasah dan masuk lokap.

Jumaat, Mac 16, 2012

PAS Kedah Darul Aman dan 'pemandu nye'


Itu le, Tok dah pun banyak kali kate PAS ni memang susah sikit nak perintah negara. Tengok le ni, baru perintah negeri dah kecoh mecoh di buat nye. Tok tau sangat PAS ni memang tak boleh haraf. Depe kate kita UMNO ni gile kuasa le, tamak harte le dan macam2 lagi. Sebeno nye depe tu le yang betoi gile kuasa dan tamak harte.

Oooo, kat Kelantan tu elok aje pun, tak de kecoh2 langsung. Bab ni Tok nak cerita sikit. Kita tunggu aje le kalau Tuan Guru Nik Abdul Aziz dah tak de, pasti ribut beso macam kena tsunami kat Kelantan tu. Itu le sebab2 nye mengape Tuan Guru tu takut nak turun tahte kerajaan Kelantan tu.

Akan tetapi sampai bile ye beliau ni boleh bertahan? Boleh ke umo nya nongkat langit? Tok pasti, bila aje Tuan Guru berundo rebutan kuase akan terjadi. Situ le baru kite manpak betape huduh nye pemimpin PAS ni. Same macam ape yang sedang berlaku di Kedah Darul Aman - Tak Aman di buat nye negeri Kedah.

Sekarang Tok nak sebut sikit tentang 'pemandu' ni. Bab pemandu2 ni ada macam2 jenis pemandu - ada pemandu kereta, bas dan lori di jalan raye. Ade juge yang sebut nye 'dereba'. Pemandu di udara dan di lautan tu kalau tak silap Tok ianya di panggil pelot. Bukan aje kereta ada pemandunye pelancung pun ada pemandu nye.

Jadi pemandu ni bukan nye mudah, silap2 pandu boleh jadi kemalangan lango tiang letrek ke lango manusia atau benatang ke paling2 elok sikit masok langkan. Masuk bab jadi 'pemandu negeri' ni, Tok susah sikit nak perjelaskan, sebab nye bende ni jarang2 di buat orang. Ianye terjadi apa bila pemerintahan negeri/negaara tu dah jadi kaco - tak tentu hale dan lintang pukang.

Yang ni ada sikit lagi bab cerita 'pemandu' tapi cerita nye lain sikit - tak de kena mengena dengan cerita2 kat atas tu. 

Tok ada juge pernah dengo hewan jadi pemandu. Hewan jeneh anjen  - memandu orang2 buteeeee!  Tapi anjing ni terpaksa di lateh sungguh2 silap2 latih masuk longkang di buat nye si bute tu. Selalu nye pemandu anjing bukan nye reti bahasa sangat, al maklum le ianye jenis binatang. Buat aje le kalau tengah memandu si bute tu dia tertembung anjing betine, kaco di buat nye.

Ape idak nye, kalo di kejo se betine tu, lintang pukang di buat nye si bute tu.

Tok agak cukup le kat ni aje cerita dongengan 'pemandu'.

Pakatan Rakyat, jangan menaruh harapan yang terlalu tinggi

 Pakatan Rakyat menghancurkan perpaduan kaum melayu/Islam

Agak dah lame juge Tok tak sempat jenguk2 blog. Ni baru ada mase lapang sikit, Tok ni bukan nye sebuk pasal bisnes atau pun mengurus kan ladang. Tok cume sebuk ke sane sini melawat anak cucu yang tinggal jauh2. Selain dapat jenguk anak cucu, dapat juge jalan2 tenguk negeri orang.

Sekarang Tok nak mula kan cerita bab tentang parti politik pule. Kebelakangan ni Tok peratikan kedudukan kerajaan sudah stabil dan bertambah mantap. Boleh di kata kan di setiap ceruk rantau negara, rakyat nya sudah berpuas hati dengan pemerintahan kerajaan BN.

Pendek kate, segala kehendak rakyat sudah ter tunai. Di negara Malaysia kita tidak pernah ada rakyat nye yang hidup merempat atau yang mati kebuluran. Segala kemudah dan bantuan pasti di utamakan, ini untuk memastikan rakyat hidup senang dan selesa.

Di satu ketike dulu, kita dapati jalan2 di kampung dan bandar di penuhi dengan basikal, hari ini kita sukar pula terjumpa orang berbasikal. Paling2 koman pun mereka ada 'kapcai' untuk sesane ke mari. Kita peratikan juge ketika cuti2 hari perayaan, penuh sesak laman2 rumah dek kereta2 anak cucu kite.

Ini lah petande2 yang menyatakan kita sedang berada dalam hidup kesenangan dan kemewahan. Kalau di zaman dulu sebelum kita merdeka, nak tengok motosikal pun susah, apatah lagi kereta. Tok pun pada tahun enam puluhan cume mampu pakai skuter saje walaupun kerja guru sekolah kerajaan.

Hari ini anak2 Tok yang kerja guru sudah mampu pakai kereta. Kalau lah tuan2 dan puan2 ni pernah merasai kehidupan sezaman dengan Tok, baru lah tahu betape susah nya hidup di zaman sebelum merdeka dahulu. Rakyat sudah bijak, tidak mudah terpengaruh dengan hasutan dan fitnah yang sedang di taburkan oleh Pakatan Rakyat.

Pakatan Rakyat cuma boleh bersuara sahaja, mereka tidak pernah menaburkan apa2 jasa baik nya terhadap rakyat Malaysia. Bahkan mereka juge telah memecah belah kan kaum melayu dan melemahkan kedudukan agama islam kita. Kalau Tok nak cerita kan tentang keburukan Pakatan Rakyat ni tujuh hari tujuh malam pun tak habis.

Kita sedar bahawa segala kesenangan, keamanan dan kemakmuran yang sedang kita kecapi ini semuanya berkat dari daya usaha pemimpin negara kita. Memang tidak boleh di nafikan bahawa rezeki kita di tangan Allah, akan tetapi jika tidak berusaha rezeki itu tidak akan datang menggolek ke hadapan kita.

Jumaat, Mac 09, 2012

Harapan tinggi Tok Gajah



Tok terasa sangat bahang PRU 13 semakin hangat. Jika di peratikan dengan teliti, kita sudah nampak bahawa kerajaan kita iaitu BN sudah cukup bersedia. Kerajaan yang sedang memerintah yang di terajui oleh DS Najib memang mantab. Tok seliut PM kita yang sangat rajin, adil dan bijaksana mentadbir negara ini sehingga beliau telah berjaya memulihkan keadaan ketahap yang sangat memberangsangkan.

Sekarang apa lagi yang kita mau kan, segalam bantuan telah di berikan, segala kehendak2 sudah di tunaikan dan segala janji2 telah di laksanakan. Kini kita sedang berada dalam suahsana aman dan makmur segala kemudahan dan keperluan sentiasa di bawah awasan kerajaan yang bijak dan adil. Tidak ada apa2 kesusahan dan kekurang yang kita alami.

Satu perkara yang sangat menyedih kan Tok ialah tentang tengkah laku dan perangai para pemimpin2 dan penyokong2 Pakatan Rakyat. Setiap hari dan waktu mereka ni sentiasa buat kacau aje. Tak habis2 cari jalan dan cari pasal untuk mem buruk2 kerajaan yang sedang memerintah.

Akan tetapi Allah lebih berkuasa dan adil, kita telah terlindung dari perbuatan buruk mereka ini. Kini kita telah semakin di percayai oleh semua gulungan lapisan masyarakat. Sokongan kita juga telah semakin mantap dan ber tambah2 ramai lagi bilangan nye.

Sebalik nye, mereka pula yang sudah nampak di timpa bale malepetake. Lihat apa yang sedang berlaku di negeri Kedah. Kucar kacir di buat nya oleh pemerintahan Pakatan Rakyat. Harapan untuk PR meneruskan pemerintahan nya di Kedah amat tipis. Rakyat Kedah sudah serik dengan pemerintahan PR. Mereka sudah tidak sabar2 lagi untuk menyambut ketibaan PRU13 untuk menghapuskan kerajaan PR.

Rakyat di Malaysia, khusus nya di Kelantan dan Selangor dan P Pinang haru ambil iktibar tentang pemerintahan PR yang sangat buruk ini. Keburukan pemerintahan PR ini se mate2 kerana mereka tiada berpengalaman langsung tentang memerintah. PR yang terdiri dari DAP, PKR dan PAS tidak pernah sebulu pada bila2 masa pun. Pendapat mereka sentiasa ber cangah antara satu sama lain.

Harapan tinggi Tok pada PRU 13 ini kita akan berjaya 'merampas' kembali negeri yang telah jatuh ke tangan PR dan kita juga pasti akan dapat menawan kembali Kelantan InshaAllah.