Facebook Atuk Banjar Masin

Sabtu, Ogos 15, 2015

Zahid: Pemimpin Umno cuba jatuhkan kerajaan

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mendakwa terdapat seorang pemimpin Umno kini sedang mengetuai gerakan untuk menjatuhkan kerajaan melalui "pintu belakang" dengan sokongan ahli parlimen pembangkang.

Naib presiden Umno itu berkata, sebagai menteri dalam negeri beliau difahamkan mereka ini sedang menyediakan akuan bersumpah (SD) untuk menggulingkan kerajaan.

"Saya dapat maklumat ada usaha untuk gulingkan kerajaan sedia ada yang sedang dilakukan dan didalangi oleh tokoh-tokoh tertentu.
"Terdapat usaha mendapatkan SD di kalangan ahli parlimen pembangkang dan juga (usaha) untuk menarik ahli parlimen BN supaya menumbangkan kerajaan melalui pintu belakang," kata Zahid semasa merasmikan mesyuarat Umno Bahagian Ampang di Dewan Dato' Setia Mufti Shuib di Ampang, Selangor hari ini.

Zahid, bagaimanapun menegaskan beliau tidak akan membenarkan perkara tersebut berlaku malah turut meminta pemimpin Umno di semua peringkat juga melakukan perkara sama.

Kerusi diambil kira

"Ini adalah sesuatu yang serius. Saya tidak mahu menyebut nama orang itu, tetapi perkara ini berlaku. Sebagai timbalan perdana menteri dan juga Naib Presiden Umno, saya tidak akan membenarkan ia berlaku.

“Jika ada sebarang usaha untuk menggulingkan kerajaan, saya minta kepimpinan, akar umbi, parti bangun bagi memastikan keadaan ini tidak akan berlaku,” tegasnya.
Dalam pada itu mengulas mengenai pembangkang, Zahid berkata meskipun Pakatan Rakyat tewas dalam pilihan raya lalu namun mereka tetap mendakwa memperoleh sokongan majoriti rakyat.

“Mereka ini adalah pemimpin yang tewas semasa pemilihan yang lalu namun mendakwa majotiri rakyat bersama mereka.

“BN menang kerana majoriti kerusi manakala undi popular kononnya dimenangi mereka. Tapi ikut sistem (Parlimen) British bukan jumlah undi yang dianggap majoriti,” katanya.

Ujar Zahid lagi, usaha itu adalah tindakan terdesak pihak berkepentingan dengan menggunakan taktik ‘pintu belakang’.

"Peguam sedang menyediakan memorandum tujuh muka surat dengan kertas kuning dilampirkan dengan SD untuk dibentangkan menyatakan bahawa mereka mempunyai suara majoriti.

"Ini akan membawa kepada pergolakan politik negara. Mereka tidak sanggup menunggu pilihan raya akan datang, mereka mahu menggunakan cara pintu belakang," katanya.

Bagaimanapun Zahid percaya ahli-ahli BN tidak akan jatuh dengan apa-apa "taktik pintu belakang".

Khabar angin kuat sebelum ini kuat mengatakan bahawa timbalan presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan pemimpin pembangkang utama didakwa berkomplot untuk menggulingkan perdana menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak.

Bagaimanapun, khabar angin tersebut telah dinafikan oleh Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.

[Baca berita asal]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

, , , ,