Facebook Atuk Banjar Masin

Selasa, Disember 20, 2011

Melayu/Islam sudah memahami PAS

Perjuangan PAS hanya untuk Islam, tidak kira apa juga bangsa nya asalkan ianya Islam. Cita2 PAS untuk menegak kan negara Islam dan melaksanakan hukum2 Islam sepenuhnya. Itu lah tujuan asal nya ia mula2 di tubuhkan.

Malang nya, setelah hampir lebih 60 tahun ianya ujud, hanya segelintir sahaja orang2 melayu yang beragama Islam tampil menyokong parti itu. Setiap kali PRU di adakan PAS cuma dapat menawan tidak sampai 30 kerusi parlimen.Pada PRU 13 yang lepas PAS cuma meraih 23 kerusi parlimen sahaja.

Jika di bandingkan dengan DAP dan PKR yang masing2 memperolehi 28 dan 31 kerusi, PAS boleh di anggap sebagai parti manoriti sahaja. Kemenangan 23 kerusi itu pun di menangi nya dengan bantuan dari penyokong2 DAP dan PKR. Jika harafkan dari penyokong melayu/Islam mungkin PAS cuma dapat tidak lebih 10 kerusi sahaja. Mungkin PRU 13 akan datang PAS akan kehilangan semua kerusi nya.

Kini PAS sudah reform secara total, negara Islam dan undang2 Islam bukan lagi perjuangan utamanya. PAS sudah hilang arah pandu nya semenjak mendapat sokongan dari DAP. Arah tuju PAS sudah berpusing mengikut arah haluan yang di pandu oleh DAP.

Orang melayu/Islam telah menyedari nya pada ketika PAS membuat MOU bersama DAP dan PKR. Di saat ini lah melayu/Islam mula hilang kepercayaan nya terhadap PAS. Dua faktor yang telah menyebabkan PAS dapat sedikit lebih sokongan pada PRU12 yang lepas.

Faktor pertama, sokongan dari DAP yang semua orang tahu sebab musabab mengapa DAP sokong PAS. Faktor kedua mendapat undi dari penyokong2 PKR. Hari ini sudah terlalu ramai penyokong2 PKR yang berasal dari UMNO telah kembali semula kepangkuan UMNO.

Harapan PAS sangat tipis pada PRU 13 akan datang kerana kehilangan sokongan dari kaum melayu/Islam. PAS cuma berharaf untuk meraih undi di kawasan majoriti melayu/Islam sahaja, sedangkan di kawasa majoriti bukan melayu sudah di kuasai sepenuh nya oleh DAP dan PKR.

Masa depan PAS semakin gelap setelah bersengkokol dengan DAP dan PKR. Ramai pemimpin2 PKR sudah awal2 lagi keluar parti kerana dapat menghidu niat jahat DAP menyokong PAS dan PKR. Orang2 melayu/Islam harus sedar dan segera tinggalkan PAS yang sudah terpesong.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

, , , ,