Facebook Atuk Banjar Masin

Isnin, Mei 15, 2017

Zaid kritik Wan Azizah tak berani jawab soalan Hudud

by MT Webmaster
Bekas menteri itu berkata, mereka yang mahu menjadi pemimpin sebuah negara berbilang bangsa dan agama perlu bersedia mempertahankan institusi dan undang-undang sekular.

(FMT) – Bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim hari ini mengkritik Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail tidak berani menjawab soalan berhubung hudud.

“Pemimpin Islam dalam Pakatan (kecuali Tun Dr Mahathir Mohamad) sentiasa takut menjawab soalan mengenai hudud. Wan Azizah ialah seorang daripadanya,” tulisnya dalam Twitter.

Khamis lalu, Majlis Syura Ulama PAS mengambil ketetapan untuk menamatkan kerjasama dengan PKR disebabkan 3 pelanggaran oleh parti reformasi itu, termasuk menentang sebahagian agenda Islam yang dibawakan PAS seperti rang undang-undang dibawakan parti Islam itu untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau RUU 355.

Wan Azizah dalam responsnya pada Jumaat lalu langsung tidak mengkritik PAS, sebaliknya menggesa semua “parti politik progresif” untuk menyelamatkan Malaysia.

Katanya, PKR sentiasa menyokong sebarang usaha untuk memperkasa undang-undang syariah.

Ketua pembangkang itu berkata, PKR “mendukung secara prinsip usaha pemerkasaan Mahkamah Syariah seperti yang ditegaskan kenyataan media Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 8 April 2017”.

Zaid berkata, mereka yang mahu menjadi pemimpin sebuah negara berbilang bangsa dan agama perlu bersedia mempertahankan institusi dan undang-undang sekular.

Bagaimanapun, katanya, pemimpin Islam dalam Pakatan Harapan tidak memahami undang-undang dan dasar kerajaan perlu digubal berdasarkan konsep tunggal, iaitu Perlembagaan negara ialah sekular.

Ahli DAP itu berkata, hanya sebuah negara sekular boleh memastikan rakyat menikmati kebebasan dan mempunyai pilihan sendiri, tetapi bukannya undang-undang agama.

Pada 17 Disember 2016, Lim Kit Siang dipetik China Press sebagai berkata, Malaysia akan memiliki perdana menteri wanita pertama, jika Pakatan Harapan memenangi Pilihan Raya Umum ke-14 kerana Dr Wan Azizah akan memangku jawatan nombor 1 negara itu sehingga suaminya dibebaskan dari penjara.

Penasihat DAP itu dilaporkan berkata, Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin pula akan dilantik sebagai pemangku timbalan perdana menteri, jika PH berjaya merampas Putrajaya daripada BN.

1 ulasan:

  1. Saya ibu EVA FIORENTINA APRILA  dari palembang mengucap syukur kepada allah,karna melalui bantuan dari aki abdul jamal yg sebesar 20m kini saya sudah bisa menjalankan usaha saya lagi.Puji syukur saya panjatkan kepada Allah yang telah mempertemukan saya dengan Aki Abdul Jamal dan melalui bantun pesugihan putih beliau yang sebar 5M inilah yang saya gunakan untuk membuka usaha selama ini,makanya saya sengaja memposting pesang sinkat ini biar semua orang tau kalau Aki Abdul Jamal bisa membantuh kita mengenai masalah ekonomi dengan bantuan pesugihan putihnya yang tampa tumbal karna saya juga tampa sengaja menemukan postingan orang diinternet jadi saya lansun menhubungi beliau dan dengan senang hati beliau mau membantuh saya,,jadi bagi teman teman yang mempunyai keluhan jangan anda ragu untuk menghubungi beliau di No Wa 085-254-384-488- rasa
    senang ini tidak bisa diunkapkan dengan kata kata makanya saya suatu hari nanti saya akan berkunjun ke kediaman Aki untuk silaturahmi.Wassalam dari saya ibu EVA FIORENTINA APRILA dan untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Aki disini PESUGIHAN UANG GAIB TANPA TUMBAL

    BalasPadam

, , , ,