Facebook Atuk Banjar Masin

Sabtu, Januari 31, 2015

Malaysia negara pertama lancar Indeks Syariah

Najib (tengah) berkata, Indeks Syariah diwujudkan sebagai pengukur pencapaian negara dalam melaksanakan tuntutan syarak. - Foto TRP/ Wan Kah Hoong

KUALA LUMPUR, 30 Januari:

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bakal melancarkan Indeks Syariah, pada 10 Februari ini.

Menerusi pelancaran itu, Malaysia merupakan negara pertama yang akan menggunakan indeks berkenaan dan boleh dijadikan penanda aras dalam pelaksanaannya.

“Apabila melakukan perkara ini, Malaysia jadi negara pertama akan ada Indeks Syariah dan diharap ia boleh diterima pakai negara Islam lain.

“Kita juga berharap dengan penanda aras ini, pengisian Islam jelas apa yang telah kita lakukan dan laksanakan selama ini,” katanya pada sidang media, selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO di Menara Dato’ Onn, hari ini.

Jelasnya, Indeks Syariah ini melibatkan lapan sektor yang akan membuktikan UMNO komited untuk memartabatkan syariat Islam dalam urusan pentadbiran negara.

“Maqasid Syariah melibatkan lima perkara – agama, nyawa, akal, keturunan dan harta.

“Indeks ini akan melibatkan lapan sektor – pendidikan, ekonomi, infrastruktur, alam sekitar, perundangan, kesihatan, politik budaya dan sosial,” jelasnya lagi.

Indeks ini akan dilaksanakan di bawah Jabatan Perdana Menteri (JPM) dan turut melibatkan badan-badan bebas yang terdiri daripada pakar-pakar dalam bidang berkenaan.

Indeks ini diwujudkan sebagai pengukur pencapaian negara dalam melaksanakan tuntutan syarak.

Indeks yang komprehensif itu sedang dibangunkan, diterajui Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) bersama Universiti Islam Antarabangsa dan Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim).

Read more: http://bm.therakyatpost.com/berita/2015/01/30/malaysia-negara-pertama-lancar-indeks-syariah/#ixzz3QMQzevwC

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

, , , ,