Facebook pejuang tokgajah46

Jumaat, Mac 16, 2012

PAS Kedah Darul Aman dan 'pemandu nye'


Itu le, Tok dah pun banyak kali kate PAS ni memang susah sikit nak perintah negara. Tengok le ni, baru perintah negeri dah kecoh mecoh di buat nye. Tok tau sangat PAS ni memang tak boleh haraf. Depe kate kita UMNO ni gile kuasa le, tamak harte le dan macam2 lagi. Sebeno nye depe tu le yang betoi gile kuasa dan tamak harte.

Oooo, kat Kelantan tu elok aje pun, tak de kecoh2 langsung. Bab ni Tok nak cerita sikit. Kita tunggu aje le kalau Tuan Guru Nik Abdul Aziz dah tak de, pasti ribut beso macam kena tsunami kat Kelantan tu. Itu le sebab2 nye mengape Tuan Guru tu takut nak turun tahte kerajaan Kelantan tu.

Akan tetapi sampai bile ye beliau ni boleh bertahan? Boleh ke umo nya nongkat langit? Tok pasti, bila aje Tuan Guru berundo rebutan kuase akan terjadi. Situ le baru kite manpak betape huduh nye pemimpin PAS ni. Same macam ape yang sedang berlaku di Kedah Darul Aman - Tak Aman di buat nye negeri Kedah.

Sekarang Tok nak sebut sikit tentang 'pemandu' ni. Bab pemandu2 ni ada macam2 jenis pemandu - ada pemandu kereta, bas dan lori di jalan raye. Ade juge yang sebut nye 'dereba'. Pemandu di udara dan di lautan tu kalau tak silap Tok ianya di panggil pelot. Bukan aje kereta ada pemandunye pelancung pun ada pemandu nye.

Jadi pemandu ni bukan nye mudah, silap2 pandu boleh jadi kemalangan lango tiang letrek ke lango manusia atau benatang ke paling2 elok sikit masok langkan. Masuk bab jadi 'pemandu negeri' ni, Tok susah sikit nak perjelaskan, sebab nye bende ni jarang2 di buat orang. Ianye terjadi apa bila pemerintahan negeri/negaara tu dah jadi kaco - tak tentu hale dan lintang pukang.

Yang ni ada sikit lagi bab cerita 'pemandu' tapi cerita nye lain sikit - tak de kena mengena dengan cerita2 kat atas tu. 

Tok ada juge pernah dengo hewan jadi pemandu. Hewan jeneh anjen  - memandu orang2 buteeeee!  Tapi anjing ni terpaksa di lateh sungguh2 silap2 latih masuk longkang di buat nye si bute tu. Selalu nye pemandu anjing bukan nye reti bahasa sangat, al maklum le ianye jenis binatang. Buat aje le kalau tengah memandu si bute tu dia tertembung anjing betine, kaco di buat nye.

Ape idak nye, kalo di kejo se betine tu, lintang pukang di buat nye si bute tu.

Tok agak cukup le kat ni aje cerita dongengan 'pemandu'.