Facebook Atuk Banjar Masin

Selasa, September 10, 2013

Tande2 awal perpecahan dalam PAS ..................


Tuan Guru PAS Haji Nik Aziz dah pun bersuare tentang keinginan nye supaye parti PAS yang dah kurang nampak islam nye tu di tambah kan lagi keislaman nye. Beliau sarankan supaye Datuk Seri Haji Hadi Awang dikekalkan sebagai Presiden PAS. Berite yang paling istimewe turut disampaikan nye ialah berkenaan dengan Naib Presiden, beliau mahukan jawatan itu disandang oleh seorang yang bertokoh ulama.

Dalam bahase kampung nye Tn Guru Hj Nik Aziz tidak mahu Mat Sabu, kerane Mat Sabu tidak termasuk kedalam kategori 'ulama'. Pade pandangan Tok juge si Mat Sabu ni hanye sesuai sebagai 'raja lawak' aje. Tok selalu juge pergi ceramah PAS bile Mat Sabu ade hadir, sebab nye Tok suke dengar cerite2 lawak nye. Keistimewean si Mat Sabu ni ialah tentang care die menyampaikan ceramah nye dengan berlawak di sepanjang ceramah nye.

Yele, mungkin juge Tn Guru Hj Nik Aziz ni dah bosan dengan lawak2 si Mat Sabu ni, jadi jalan mudah nye care menyingkirkan si Mat Sabu ni ialah dengan memberikan alasan mahu jawatan Naib Presiden tu di sandang oleh seorang ulama. Jike sekire nye perkare ni benar, make Tok tumpang bersimpati juge pade si Mat Sabu ni.

Dengar2 cerite nye due orang tokoh yang bertaraf ulama sudah pun di uar2kan untuk menendingi jawatan yang sedang di sandang oleh Mat Sabu. Pencabar lame Mat Sabu iaitu Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man yang ditewaskan oleh Mat Sabu due tahun lalu sudah bersedie masuk gelanggang. Seorang lagi pencabar nye yang di sebut2 ialah Datuk Mujahid Yusof tokoh profesional yang bertaraf ulama juge.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

, , , ,