Facebook pejuang tokgajah46

Jumaat, November 09, 2012

Peringatan kepada bangsa ku ...............


Tok dah banyak kali nasihatkan anak cucu tok supaya ber hati2 apebile berhadapan dengan manusia yang seperti kat atas ni. Tok masih ingat lagi dengan pesanan aruah nenek supaye ber hati2 dan jangan terlalu percayakan dengan manusia yang berkulit cerah dan bermate sepet.

Tok masih ingat pesanan2 dari nenek atuk supaye jangan mempercayai segala kate dan janji2 manis dari manusia jenis tu. Kate nenek, setiap gerak dan laku nye pasti ade berniat untuk memperolehi keuntungan bagi diri mereke sahaja. Peribahasa melayu yang mudah berbunyi begini "ade udang di sebalik batu".

Tok nak kasi ingat lagi, melalui pengalaman Tok, bangsa mate sepet ni hanya akan berbuat baik kepada kite jika mereke fikir boleh dapat untung saje. Mereke akan pandang kite seperti bangsat jike tidak ade mendatang kan ape2 menefaat kepade mereke.

Seterus nye jike mereke sudah nampak ade jalan yang menguntungkan mereka dari kite, mereke akan sanggup buat ape saje asalkan cita2 mereke tercapai. Mereke sudah dapat bace tentang kebaikan melayu yang bersifat murah hati dan rase lekas termakan budi ni dari semenjak dahulu kale.

Tok tidak pernah lupe tentang satu peribahasa yang selalu di sebut oleh nenek tok. Peribahasa ni adekaitan nye dengan melayu dan bangsa bermate sepet ni. Peribahasa nye berbunyi lebihkurang begini. " Mulut di suap pisang, jubo di rodok dengan onak dan duri". Makne nye kome fikir2 kan le sendiri.

Ape yang Tok dah cerite kan ni ade berkaitan sangat dengan perjuangan PAS yang bersengkokol dengan DAP. Orang melayu/Islam mau kene ingat bahawa DAP BUKAN parti yang benar2 ikhlas menyokong PAS. Pade fikiran Tok yang dah tua ni pun boleh tangkap niat buruk DAP terhadap melayu/Islam.