Facebook Atuk Banjar Masin

Selasa, Julai 07, 2015

Tentera PAS berpecah dua kumpulan.........

Parti Baharu Ganti PAS, Pakatan 2.0 Perlu Berjalan Terus ...



Dari penjara, Anwar seru wadah baharu kekalkan semangat Pakatan

Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menyeru agar wadah baharu yang menggantikan Pakatan Rakyat (PR) menggembleng rakyat pelbagai fahaman untuk terus bersama membina negara.

Menurut bekas ketua pembangkang itu, wadah baharu perlu bersifat lebih menyeluruh dan mengangkat martabat semua orang di Malaysia.

"Dengan muafakat baharu ini, kita perlu menjana perubahan dengan wadah yang lebih kukuh dan utuh – menggembleng tidak sekadar wadah parti malah wadah rakyat yang lebih inklusif, mencakup semua kalangan yang setia pada semangat perjuangan memartabatkan setiap insan di negara Malaysia tercinta," katanya dalam satu kenyataan dikirimkan PKR hari ini. 
Keadaan Pakatan Rakyat nampaknye sedang terumbang-ambing dari akibat PAS 'bercadang' untuk memutuskan hubungan dengan DAP. Paling mengembirakan cadangan PAS itu telah dipersetujui oleh DAP sebulat suare.

Sebenarnye keputusan PAS ini sudah lama di idamkan dan di tunggu-tunggu oleh DAP. Ibarat pepatah melayu, "Orang mengantuk di surungkan bantal".

Bagi DAP, cadangan PAS untuk memutuskan hubungan ini adalah satu 'rahmat' kepada DAP. PAS adalah seperti 'duri dalam daging' bagi DAP. Sekarang duri itu sudah pun tercabut keluar.

Perbuatan PAS memutuskan hubungan dengan DAP lebih menguntungkan DAP, sebalik nya PAS pula yang pasti menanggung kerugian yang amat besar.

Kalau Atuk nak kate PAS sudah hancur berkecai pun boleh juge. Kini penyokong PAS sudah berbelah-bahagi, ade yang kekal dalam PAS, ade yang pergi ke PasMa atau G18, paling malang ramai juge yang berpindah ke kem DAP.

Boleh di katakan lebih 90% kawasan2 yang di menangi oleh PAS pada PRU13, di negeri Perak dan Selangor adalah dari bantuan DAP. Atuk pasti PAS akan kecundang pade PRU14 nanti.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

, , , ,