Facebook Atuk Banjar Masin

Ahad, Oktober 19, 2014

Haram jadah betoi! ...... ade ke patut die kate melayu ni kaum pendatang.......

Perwakilan Gerakan: Melayu pun pendatang


Seorang perwakilan Gerakan dalam mesyuarat agung tahunannya hari ini mengingatkan pemimpin Umno untuk tidak menggunakan kenyataan “pendatang” kepada bangsa lain.

Ini kerana, kata perwakilan Johor Tan Lai Soon, orang Melayu juga sebenarnya pendatang di negara ini.

“Biar saya jelaskan, Melayu, Cina, India semua pendatang, kecuali Orang Asli, orang Sabah dan orang Sarawak, yang menjadi bumiputera asal,” katanya.

Katanya, pemimpin Umno yang sering menyifatkan masyarakat Cina sebagai pendatang sebenarnya tidak sedar bahawa mereka juga pendatang.

Tan berkata demikian ketika membahaskan usul ucapan dasar presiden Datuk Mah Siew Keong dalam perhimpunan tahunan Gerakan di Shah Alam.

Inilah satu perake yang buat atuk tersangat marah, tergamak deme ni kate melayu ni kaum pendatang yang same juge seperti macam mereke2 tu.

Atuk rase memang sangat patut kalu atuk kate mereke tu keturunan haram jadah. Sebab nye mereke tu tahu dan sedar dari mane datang nye asal usul mereke tu. Yang mate sepet dan kalor kuning tu memang dah sah berasal dari negeri Cine. Yang hitam legam dan kelabu asap tu dari India.

Nampak nye mereke ni dah semakin biadap terhadap bangse melayu kite ni. Mereke tahu bahawe bangse kite ni sudah tersangat lemah dalam kuase politik. Kita berpecah belah dalam politik, politik kite sedah di kuasi oleh mereke.

Sekarang kite harus segere bertindak untuk mengukuhkan kuase politik kite dengan bersatu padu semule. Selagi UMNO dan PAS bertelagah selagi itu lah mereke berani memperlekihkan bangse melayu dan agama Islam kite. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

, , , ,