Facebook Atuk Banjar Masin

Khamis, Mei 09, 2013

Peringatan kepade anak2 cucu cicit Tok Gajah............



Ini bukan nye kali pertame Tok menulis tentang kaum cine komunis. Keturunan Tok memang nye berasal dari Sungai Manik, Teluk Intan, Perak. Kini usie Tok sudah hampir menjengkau 70 tahun. Bape atuk terlibat dengan peperangan melayu dengan cine komunis di Sungai Manik.

Semase tu Jepun sudah menyerah kalah, tentere British belum lagi membentuk kerajaan nye. Ketike ini lah cine komunis ini bermaharaje lele. Membujur lalu melintang patah. Ketike itu lah mereke memperlihatkan kekuasaan mereke. Ramai orang2 melayu/islam terbunuh tanpa kubur.

Peperangan ini tercetus apebile kaum cine membalas dendam terhadap orang2 melayu yang kunun nye menjadi tali-barut kepade askar2 Jepun. Orang melayu yang di syaki menjadi talibarut ini dibunuh dengan kejam tanpa perbicaraan atau usul perikse. Selain di tembak, mereke di pancung dan ade juge yang di tanam hidup2.

Kalu Tok bercerite lebih2 sangat nanti 'kedalam' pule Tok di buat nye. Kalu mahukan cerite lebih lanjut, datang lah ke Sungai Manik dan bertanyekan kepade orang2 penduduk asal yang tue2.

Kekejaman cine komunis ini akhir nye dapat di patahkan oleh orang2 melayu yang hilang kesabaran nye. Kalau tak silap Tok peristiwe buruk ini sebenar nye telah meluas hingge keseluruh daerah Pasir Salak. Daerah ini bersih dari kaum cine kecewali daerah Langkap, Chuciak dan Palawan.

Hari ini kaum cine yang berade di bandar Teluk Intan dan Langkap boleh lah dikatekan hampir ke semue nye berasal dari keturunan cine komunis yang telah membunuh ramai orang2 melayu/islam. Kawasan paling ramai ialah Pasir Berdamar, Teluk Intan. Itu lah sebab nye DUN Pasir Berdamar tidak pernah terlepas dari tangan DAP dari PRU 1 hingge ke hari ini.

Walaupun mereke tu nampak 'baik' dan ramah-tamah, tetapi isi hati pertu nye masih musuh bernanah. Pepatah melayu berkate. "Buat baik per pade2, buat jahat biar sejahat2 nye". Jangan kite se kali2 mempercayai kejujuran dan kebaikan mereke tu.

1 ulasan:

  1. Mudahnya Tok adalah krn MCA gagal serang balas cywar DAP. Kalau cina dah tak sokong MCA, mesti la diorang sokong DAP. matematiknay begitu. Takkan Umno juga nak kena buat kerja cywar tu. Orang Umno tak pandai baca akhbar/blog cina..

    BalasPadam

, , , ,