Facebook Atuk Banjar Masin

Khamis, Mei 09, 2013

Di mane kedudukan parti PAS di dalam kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang?


Senarai ahli exco kerajaan negeri Pulau Pinang yang mengangkat sumpah di Dewan Sri Penang hari ini ialah:

1. Hal Ehwal Tanah dan Pembangunan Tanah, Pembangunan Usahawan, Maklumat dan Warisan - Ketua Menteri, Lim Guan Eng (Parlimen Bagan dan ADUN Air Putih) - sedia ada.

2. Pembangunan Industri, Perdagangan Antarabangsa, Koperasi dan Perhubungan Masyarakat Perhubungan - Timbalan Ketua Menteri 1, Rashid Hasnor (Pantai Jerejak) - baru.

3. Perancang Ekonomi Negeri, Pendidikan dan Sumber Manusia, Sains, Teknologi dan Inovasi - Timbalan Ketua Menteri 11, P Ramasamy (Perai) - sedia ada.

4. Kerajaan Tempatan dan Pengurusan Trafik - Chow Kon Yeow (Padang Kota) - sedia ada.

5. Kerja Raya, Utiliti dan Pengangkutan - Lim Hock Seng (Bagan Lalang).

6. Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna - Abdul Malik Kassim (Batu Maung) - sedia ada.

7. Pertanian dan Industri Asas Tani, Kesihatan, Pembangunan Luar Bandar dan Tebatan Banjir - Dr Afif Bahardin (Seberang Jaya) - baru.

8. Pembangunan Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan - Danny Law Heng Kiang (Batu Lanchang).

9. Kebajikan, Masyarakat Penyayang dan Alam Sekitar - Phee Boon Poh (Sungai Puyu).

10. Perancangan Bandar dan Desa, Perumahan - Jagdeep Singh Deo (Datok Keramat).

11. Pembangunan Belia dan Sukan, Wanita, Keluarga dan Masyarakat - Chong Eng (Padang Lalang) - baru.


Tok kan dah kate, Kerajaan Pakatan Rakyat ni sememang nye haprakkk! Bukti nye dah pun terpampang kat ateh ni. 11 anggote EXCO kerajaan negeri telah dilantik dan di umumkan.

melayu 3 orang

cine 6 orang termasuk Ketue Menteri nye

india 2 orang

Yang menjadi tande tanye di sini ialah tentang ketiadaan wakil dari parti PAS. Adekah kerane PAS cume menang satu kerusi sahaje yang menjadi kan sebab parti itu tidak layak untuk menerime sebarang jawatan EXCO negeri P Pinang?

Sebenar nye ahli2 dan penyokong PAS bertungkus lumus membantu parti2 lain seperti DAP dan PKR untuk memenangi banyak kerusi. Tanpa bantuan dari PAS mungkin ramai calon2 dari DAP dan PKR kecundang di kawasan2 50/50 melayu dan bukan melayu.

Same juge seperti PRU12 yang lepas, jase2 PAS  tidak pernah di kenang, PAS di lupekan dan di pinggirkan seperti anjing kurap? yang dah tak laku. Sepatut nye lah jawatan EXCO portfolio Halehwal Agama Islam di anugrahkan kepade PAS sebagai mengenang jase2 nye membantu DAP dan PKR.

Mungkin bagi PAS perkare ni cume satu perkare yang kecil saje. Mereke membantu DAP dan PKR secare ikhlas sahaje dan mudah mudahan akan mendapat ganjaran pahale di akhirat kelak. 

16 ulasan:

  1. comel ulasan ni,pas parti tolong cina

    BalasPadam
  2. Dap n pkr dapat daging tp pas datang tulang jer

    BalasPadam
  3. hehehe...hehehe..hehehe...siapa kena kencing niiii hehehe,,,,

    BalasPadam
  4. Kan DAP pun boleh uruskan Hal Ehwal Agama Islam...? Ada pun YB DAP pandai berkhutbah kat masjid dan ada yang pandai baca petikan al'quran pun...Lagi pun PAS rela YB DAP jer urus semua tu....Dan memang pun YB PAS tidak layak jadi EXCO.... Syabas kerajaan DAP P.Pinang kerana tidak melantik wakil dari YB PAS...PAS kan melayu juga....

    BalasPadam
  5. pas memang sesuai jadi macai..tak sesuai jadi exco..yang penting ikhlas..hehee..

    BalasPadam
  6. Bnyk kali aku ckp...kehadiran PAS dlm PR hanya sbg pemberat undi. Tp PAS perasan mcm die dihargai sgt2 dlm PR. Guna akal skit. Jgn disbbkn berdendam...PAS masih berterusan dgn PR, yg aku nmpk jln mati kpd perjuangan PAS. Kalau diusahakn sesuatu dgn UMNO...mungkin akan membuahkn sesuatu yg baik. Jgn terlalu menuduh UMNO bukan2.

    BalasPadam
  7. bagilah jwtn apa pun kat melayu, kuasa meluluskan tetap kat tokong guan eng dan DAPig

    BalasPadam
  8. Pendekar PenangMei 09, 2013 5:57 PTG

    kedudukan PAS di Penang ...
    hanya didalam JAMBAN SAHAJA

    BalasPadam
  9. pas rela mereka dirogol, diliwat dan diratah olih dap ...mereka menadah saja...duit dapat seronok pon dapat....tak gitu pas!!!!!

    BalasPadam
  10. nak wat cam no pas memang kerja ikhlas tanpa balasan, mereka kata balas surga diakhirat nanti,

    BalasPadam
  11. PAS tolong secara ikhlas untuk pahala saja. Masuk syurga dapat 7 bidadari lagi baik dari jadi Exco.

    BalasPadam
  12. tak pe Pas jangan risau dan sedih.. di sana nanti dpt ganjaran pahala.. amin!!

    BalasPadam
  13. ITU LA PAS DENGAN 'TAHALUF SIYASI'
    CINA DAP MAKAN ISI LEBAI PAS TINGGAL GUSI

    BalasPadam
  14. Melayu Kedah Perlis Tgganu Perak dan Negeri Sembilan dulu tak sokong kini sudah kembali pada perjuangan BN /UMNO cuma Melayu Budu Kelantan yang tak sedar diri hamba cina DAP...ini lah hasil tarbiah tok guru pluralisme nik aziz dan anwar ibrahim...pada melayu budu layak berkerja sektor swasta company cina bukan sektor kerajaan...ini FAKTA MELAYU BUDU...diberi peluang ke sektor kjaan,nak biasiswa kjaan bagi..habis budu sepah dibuang dan bagaikan beri budu dibalas tuba....budu(h)oh budu....20 tahun habis tarbiah PAS tok guru...jadi hamba cina DAP... pada ketua jabatan di sektor kerajaan fikir-fikir kan ragam melayu budu ni..

    BalasPadam
  15. Gua mula nak terguling2 tergelak tengok kaedah pakatan Tahluf Siyasi' DAP, PKR dan PAS ni. Yang lain semua dapat kerusi empuk, tapi yang PAS jadi tukang sapu dan angkat air je lah ek.

    BalasPadam

, , , ,