Facebook pejuang tokgajah46

Jumaat, November 09, 2012

Ikut rase binase, ikut hati mati ......................


Kali ni Tok nak belabun sikit tentang gambo kat ateh ni. Ni ape ke bende nye hingge sanggup derdemo dengan pegang lampu lilin ni? Zaman dulu2 yang suke pasang lilin ni cume tok bomo dan tok pawang aje ketike mengobati penyakit, terutame nye bab terkena perbuatan orang atau pun terkena sampok.

Hari ni tok bomo dan tok dukun pun dah tak buat style pasang2 lilin lagi, boleh di katekan semua bomo2 dan dukun2 dah pakei gume ayat2 dari Al Quran beleke. Setahu Tok yang perlu pakai lilin ni cume dalam upecare dalam sembahyang agama orang kafir aje. Contoh nye kat gereje atau tokkong cine.

Ni ape bende nye pule orang melayu/Islam yang main julang2 lilin pade malam2 bute tak tentu pasal. Kunun nye berdemo. Kalau iapun nak ber demo, berdemo aje le, tak payah be lilin2.

Motif cerite yang yang Tok nak sampaikan ni mudah aje. Dalam berbuat sesuatu kite kena fikirkan dengan secara logik. Biyo le segale perbuatan kite tu nampak logik sikit, jamgan nampak sangat kite me niru2 perbuatan orang kafir. Malu sangat tengok melayu/Islam berkelakuan begini.

Mutakhir ni kite di hebohkan pule dengan cerite hal melayu boleh pilih agame nye ikut se suke hati. Cerite ni memang ade kaitan nye dengan perbuatan orang melayu/Islam yang sanggup berdemo lilin macam kat atas ni. Inilah hasil dari persahabatan PAS dan DAP, melayu/islam dah mule sanggup lakukan ape saja walau pun ianye sangat bertentangan dengan ajaran agama Islam.

Akhir nye Tok berpesan - jangan ikut rase kelak nanti kite binase, dan jangan ikutkan hati kelak nanti kite akan mati.............