Facebook Atuk Banjar Masin

Ahad, Mei 27, 2012

Tuan Guru yang bernafsu besar...............

Sedikit demi sedikit, rakyat yang beragama Islam semakin faham tentang perjuangan parti PAS yang sebenar nye. Kalau pade asal nye parti ini di tubuhkan untuk memperjuangkan dan mempertahan kan agama Islam tapi kini ianye sudah berubah menjadi sebuah parti yang pasti akan menghancurkan agama Islam.

Tok berani berkate begini sebab sudah jelas dan nyata perjuangan parti PAS hari ni dah berubah wajah - dari wajah bulan purnama dah berubah ke wajah bulan gerhane. Kalau dulu ianye membangun bersama Islam, tapi hari ni dah membangun bersama DAP dan PKR pule.

Semua rakyat yang beragama Islam sudah faham benar tentang perjuangan parti DAP. Jika nak banding kan dengan PAS ianye tak ubah seperti kucing ingin bernikah dengan anjing. Mane mungkin, kalau anjing nye jantan matile si kucing tu dikerjakan nye. Kalau si kucing nye jantan pule make merane lah si anjing betine tu. Senang kate, sais 'anu' nye sangat berbeza.

Sekarang ni Tok boleh le ibarat kan parti PAS ni macam kucing betine aje, nafsu beso, nak berlaki dengan anjing jantan, ha! ape macam jadi nye? Rase nye teruk sikucing betine di gasak dek anjibg jantan tu.

Tok nak berbalik kepada cerita  yang realiti, PAS tidak pernah lekang dengan niat nye ke Puterajaya. PAS ni boleh di kate kan 'bijak' sedikit, Jika berjuang bersama UMNO, dah tentu kedudukan nye sentiasa di rangking nombor dua kebawah saje. Jawatan2 yang top2 di atas tu dah tentu untuk UMNO sahaja - itu fikiran mereke!

Nak berjuang sendirian, mereke dah cube hampir satu abad - tak berjaya dan 100% gagal. Make itu lah sebab nye PAS memilih DAP dan PKR sebagai rakan kongsi ke Puterajaya. Kunun nye nanti PAS akan ambil kerusi PM, DAP dan PKR akan di beri kerusi Timbalan I dan Timbalan II.

Ke kadang Tok nak tergelak juge bila tenguk gelagat PAS, PKR dan DAP ni, pada mule nye kita dengo cume PAS atau PKR saje yang di cadangkan  kerusi PM, tapi dengan tak se mene2 berteriak pule si menggali tua yang dah pun lumpuh tu, kate nye: "Jawatan PM untuk bukan melayu!".

Kesian Tn Guru, terkedu dan membisu seribu kate - dah terkencen dalam seluo agak nye tu.

5 ulasan:

  1. Nafsu besar, konek kecik? Kah kah kah...

    BalasPadam
  2. Yang bernafsu serakah tu puak2 kau lah bahlol.Semua projek kau orang sapu. Tanah simpanan Melayu kau orang lelong. Bilion2 kau orang larikan. Sekarang ni Felda pun nak kau lingkopkan.Memang dasar umno tak pernah cukup nak mayamun.Itu lah nafsu serakah kau orang. Apa kau fikir negara ni umno punya ke?

    BalasPadam
  3. Itu yg dikatakan nafsu. Kekadang lebih dr keupayaan. Kekadang tak terelak bila ada peluang. Aku tak pandai nk patahkn tuduhn kamu dgn bukti, tp aku jugak boleh tuduh mcm kamu. Apa yg Khalid dah buat dgn PKNS? Apa yg Azizan dh buat dgn balak di Kedah? Apa yg Guan Eng dh buat sampai 10,000 org Melayu lari dr Penang? Apa yg Nik Aziz tak buat sampai org Kelantan mandi teh susu hari2? Berapa org EXCO PR yg kena tangkap masa PR perintah Perak sekejap dulu.

    Kamu ttu tau yg PR pegang negeri2 ni belum sampai 5 tahun, dh habis cempera. Kalau 50 tahun macamana? Kalau boleh taik dlm perut kamu pun dema nk korek nk jual buat baja.

    TGNA dah berapa lama perintah Kelantan? Apa yg dia dh buat sampai rakyat melarat? Skang nk buat highway 4 lorong konon. Mintak rakyat derma?

    Itu yg dinamakan propaganda. Bila rasa pilihanraya dh dekat mula angan2 dan janji itu ini. Janji PRU12 dh hapuskira. Berapa peratus penuntut IPT Selangor yg dpt bantuan RM1,000 tu? Berapa peratus bayi Selangor yg dapat akaun pemula RM100? Mana dia ketelusan pemberian kontrak di Penang?

    Kita semua manusia, walaupun TGNA sendiri, kita ada kelemahan masing-masing. Tak salah kita nak tegur kesalahan org, tegur dan kutuk pun tak mengapa, ambil tindakan jika terbukti salah dr segi undang2. Tapi janganlah tengok dengan mata satu saja. Haprak musuh nampak sangat, tapi haprak sendiri buat tak tau pulak.

    Adakah selama ini semua yang dibuat oleh pemerintah salah belaka? Tidak ada satu pun yg betul, yg baik, yg berfaedah? Adakah PR terlalu sempurna hingga perlu buat overhaul menyeluruh di negara ini? Pemerintah tak betul, hakim tak betul, polis tak betul, SPR tak betul, SPRM tak betul, askar tak betul. Adakah perlu diruntuh Putrajaya dan segala bangunan dan pembangunan yang telah dilaksanakan sekarang ini?.

    Berpada-padalah dalam segala perbuatan kita. Ini negara kita. Jika huruhara dan hancur Malaysia, kita tiada tempat lain untuk dituju. Nak bangkang, nak protes biarlah secara bertamaddun, bertempat berhemah, beradab. Siapa yg bersalah pasti akan terima padahnya. Parti mana pun tidak akan menyimpan pemimpin yang menyeleweng, yang salahguna kuasa, kecualilah dikalangan org2 yg taksub menyembah pemimpin itu dan pemimpin itu pula khayal dan obses dengan kuasa dan seronok disanjung sedemikian.

    Kita sebagai manusia perlu berpandangan luas. Bukan saja memerhati suasana sekeliling, sejarah yang sudah berlalu, tetapi juga bayangan dan harapan kita untuk masa depan. Kita punya fikiran untuk menimbang mana yang baik, mana yang buruk. Kita juga bukan saja boleh merancang tindakan tetapi juga seharusnya membayangkan kesan dan akibat dari tindakan kita itu. Jangan ingat tentang diri kita saja, angan dan hajat kita saja, tetapi seluruh masyarakat dan rakyat. Itu baru dinamakan pemimpin yang baik, walaupun mungkin sekadar menjadi pemimpin diri kita sendiri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Satupun statement ko xdek bukti... kalo ko kata bukti tu dari utusex,brita hairan & tv3 suku... awal2 aku dah tolak pasal smuanya kong kalikong.. pengampu & pembodek... lain kali rajin2 buat homework sblum kuar statement... ce cari laporan audit negara.. penang,selangor & kedah mendhului laporan audit bersih dgn kuntungan hasil negeri jauh lebih membnggakan drpd negri2 bawah bn... kah kah kah... kantoi... kantoi...

      Padam
  4. kah kah kah... kantoi... kantoi...
    Kamu mungkin rasa dah pandai, tapi tak sebijak mana.

    Aku ulang lagi ayat2 aku dan terangkan sikit biar kamu faham…
    << Itu yg dikatakan nafsu. Kekadang lebih dr keupayaan. Kekadang tak terelak bila ada peluang. Aku tak pandai nk patahkn tuduhn kamu dgn bukti, tp aku jugak boleh tuduh mcm kamu.>>
    Tiga ayat pertama tu aku tuju untuk semua, tak kira BN atau PR, atau siapa saja. Dan di ayat terakhir tu aku maksudkan sebagai tuduhan yg tak terbukti. ‘tp aku jugak boleh tuduh mcm kamu’, so aku senaraikn topik2 semasa yg generik, yg diperkatakan dlm blog dan akhbar sebagai contoh.

    Tetapi hasrat yang nak sampaikan dalam komen aku ni terkandung dalam 4 perenggan yg terakhir, bermula dengan ‘Kita semua manusia…’ dan sekali lagi aku cakap secara menyeluruh, biar kita sama-sama sedar. Oleh sebab aku sokong BN, contoh2 yang aku beri juga pastinya condong ke arah itu. Dan aku ambil peluang ini untuk bertanya sekali lagi… Tidak adakah satu pun kebaikan yang dibuat oleh BN sejak mereka memerintah?

    Aku pernah puji PAS sebab wujudkan Benar Malaysia sambil berharap ianya benar-benar adil dalam melaksanakan tanggungjawabnya. Aku boleh puji Nik Aziz nak buat lebuhraya 4 lorong dengan harapan ianya menjadi kenyataan (tetapi pasal apa dia tak utamakan pasal air dulu?). Aku mengharap sangat muzakarah antara PAS dan UMNO menjadi kenyataan. Malah aku pernah kutuk Mazlan Ahmad kerana menunggu surat rasmi dari PAS walhal perkara yg baik ini tidak perlu menunggu siapa dulu (walaupun hakikatnya kini sudah 3 kali PAS yg mulakan dulu dan PAS juga yg batalkannya). Aku juga biasa tegur SPR dgn mengibaratkan mereka seperti peniaga yg menjual produk yg bermutu rendah tetapi mahu memaksa pengguna membelinya. Semalam aku komen pasal Shabery Cheek yg seolah2 berburuk sangka bila Nurul Izzah dan Surendran melawat mangsa kemalangan di Himpunan Jutaan Belia 2012.

    Mesej yg ingin aku sampaikan dalam komen aku di sini ialah ‘Berpada-padalah dalam segala perbuatan kita... Kita sebagai manusia perlu berpandangan luas...’ dll. Aku mintak kita semua sedar dan fikir sejenak ttg apa yg berlaku sekarang, ttg agama Islam yg menjadi agama rasmi negara kita sekarang ini, ttg bangsa Melayu yg menghuni tanahair kita ini sejak azalli. Itu saja yg aku boleh minta. Tepuk dada tanya selera bila masa mengundi nanti.

    Sdra Tanpa NamaMei 29, 2012 1:28 AM
    Anda silap lorong bila mengatakan contoh2 yg aku beri itu sebagai tuduhan dari aku tanpa bukti. Kamu suruh aku tengok Laporan Ketua Audit Negara. Sebagai musuh memang aku boleh kutip 50 kelemahan kerajaan negeri bawah PR dan masukkn ke sini untuk kamu jawab atau orang lain baca. Tetapi sekali lagi aku katakan itu bukan niat aku di sini. Bagi aku Laporan Ketua Audit Negara itu tidak lebih dari usaha menangkap kakitangan kerajaan yg tak tau dan tak pandai buat kerja. Kalau kamu biasa dengan kerja-kerja mengawal kewangan jabatan, kamu mesti tahu ada beberapa aktiviti yg boleh dilaksanakan oleh mana-mana jabatan pun, tak kira state atau federal, yg mana separuh dari peruntukannya boleh dimasuk poket atau dijimatkan untuk membeli keperluan lain yg permohonannya mungkin dipertikai perbendaharaan. Jabatan yg membeli infra-red binoculars dgn harga RM26,000 memang bodoh. Kalau aku di Jabatan itu, aku boleh beli 10, masing2 boleh bawa balik rumah mcm harta sendiri, hilang pun tiada siapa nak pertikai. So, bagi aku, Laporan KAN hanyalah sekadar melihat bagaimana cekap anda menutup kelemahan.

    Nak cari bukti? Sekali lagi, buka kedua belah mata dan telinga dan lihat sekeliling untuk menilai apa yg sebenarnya berlaku. Baca media kedua belah pihak, baca juga media pihak ke3 dan ke4 dan timbang sendiri. Bersikap ADIL jika kamu orang Parti Keadilan Rakyat. Tunjukkan sikap sebagai orang ISLAM jika kamu ahli Partai Islam SeMalaysia. Amalkan DEMOKRASI sebenar jika kamu penyokong Democratic Action Party.

    Demo crazy is not our way of life. Kaya dan miskin, bijak dan bodoh dah tak jadi makna kalau negara kita huruhara.

    BalasPadam

, , , ,