Facebook Atuk Banjar Masin

Selasa, April 17, 2012

Jangan keliru dengan ramai nye penonton ceramah Pakatan Rakyat

 Poto hiasan tentang ceramah PR

Agak dah lame juge Tok tak masuk blog, sebab nye Tok terlalu sebok dengan kerja2 di ladang.  Ladang Tok ni agak jauh terpencil dan terputus dari segala perhubungan. Ari ni Tok mau cerita sikit tentang cerama2 PR. Kalau sekali pandang ianye memang nampak hebat. Penuh sesak dan ber duyun2 yang datang menghadirinye.

Sekali sekale Tok ade juge datang hadir ke ceramah2 PR ni, bukan nye ape cume untuk buat tinjau2 aje. Di sekitar tempat kediaman Tok ni boleh di katekan setiap minggu ada aje ceramah2 PR ni di adakan. Selalu nye tempat2 ceramah ni di adakan di kawasan2 perumahan dan dewan markas PAS.

Markas PAS yang hampir dengan kediaman Tok ni memang banyak. Kat Kampung Padang Tembak, Kampung Batak Rabit, Kampung Selabak dan banyak lagi hinggakan tak tersebut. Kalau di perhatikan betul2 muke2 yang hadir tu semua nye muke2 yang same aje.

Boleh di katekan setiap ceramah itu di hadiri oleh orang2 yang same aje. Ceramah2 PR ni sudah boleh di anggap sebagai pentas hiburan sahaja bagi yang menghadiri nye. Kebanyakan penceramah2 ni bijak berlawak jenake, sebagai contoh Mat Sabu. Mat Sabu ni memang bijak berlawak jenake.

Sebenar nye isu2 yang di ceramah kan tu semua nye isu2 yang same dan yang dah basi serta lapuk, tapi apabila ianye di sampaikan dengan cara berjenake maka ianye sudah jadi hiburan kepada penonton2 nye. Penceramah2 PR ni sudah kehabisan modal untuk di ceramahkan.

Ceramah2 PR ni sebeno nye bertujuan untuk kutip derme saje. Kunun nye derma tabung jihat, jihat ape entah le Tok pun kurang reti. Setahu Tok wang derme jihat ni dah ber kurun2 lame nye mereke kutip. Kalau mereka benar2 ade akaun yang boleh di odit, pasti tabung derma jihat ni dah mencecah ber bilion RM.

2 ulasan:

  1. Tabung jihad ke atau tabung tiket untuk dengar pemimpin mereka cakap perkara2 yang JAHAT??? Datang ceramah mereka tu hanya untuk menambah dosa je.... duit melayang, dosa pun datang... Memang bodoh puak-puak ni....

    BalasPadam
  2. Kekerapan fackatan membuat ceramah sebenarnya untuk mengutip derma dan berniaga saja. Memang benar kebanyakan yg datang tu adalah orang yg sama kerana itulah sahaja bentuk hiburan menggantikan wayang kulit atau makyong yg kononnya tidak islamik. Mereka akan berhibur tak kering gusi mendengar auta & temberang 'si penglipur lara' diselang seli dgn lawak jenaka ala karoot komedia si tukang ceramah. Sementelah lagi program Raja Lawak dah tamat..sementara menunggu Raja Lawak 7 tahun hadapan dapat le jugak hiburan percuma. Tapi lepas ceramah selesai mereka akan pulang membawa haluan masing2.. balik ke alam realiti! berkebun, bertani, berladang, bercucuk tanam dan ke laut le!

    BalasPadam

, , , ,